Vállalkozás indítás és építés egyszerűen - 2023

vallalkozas-inditas-egyszeruen-komplett-utmutato-lepesrol-lepesre

Komplett útmutató lépésről lépésre

Tartalomjegyzék

Bevezetés

A vállalkozó szellem mindenkiben ott él és csak kiteljesedésre vár.

Akkor is, ha te eddig úgy tudtad, hogy ez lehetetlen. Akkor is, ha félsz elrugaszkodni a biztosnak tűnő alkalmazotti léttől. És akkor is, ha jelenleg úgy gondolod, nincs egyetlen kézzelfogható ötleted sem!

Ugyanis ezek az aggályok pusztán az eddigi berögződéseid végtermékei. A társadalom alapját adó hiedelmek óhatatlanul rád is hatást gyakorolnak. Ám ezek, ha nem is könnyedén, de átléphetőek.

Egyetlen lépéssel kezdődik az egész folyamat. Egyetlen választással. Olyan döntéssel, amivel magadra, a jövődre, a szárnyalásodra szavazol!

Ötlet, vízió, látomás

Vannak, akik tele vannak újabbnál újabb vállalkozás ötletekkel, de egyet sem valósítanak meg, bele sem kezdenek.

Aztán vannak, akiknek elegük van az alkalmazotti létből, szeretnének egy cég helyett saját maguknak bevételt generálni, de nincs egyetlen üzleti ötletük sem.

A vállalkozók legtöbbjének pedig vállalkozásuk építése közben jobbnál jobb ötletek jutnak eszükbe, melyek egy részét meg is valósítják, hol sikeresen, hol sikertelenül, de olyankor felállnak és újabb ötletet kezdenek el kidolgozni.

Te azok közé tartozol, akiknek még nincs üzleti ötlete, és csak ez tart vissza a vállalkozás indításától? Az alábbiakban bemutatok neked néhány üzleti ötlet keresési módszert, de van számodra egy „25 Top vállalkozás ötlet” e-bookom is, amit ingyenesen letölthetsz.

Ha van már ötleted, akkor is hasznosak lehetnek az alábbi információk.

Üzleti ötlet keresése

Szenvedély, hobbi alapú üzleti ötlet

A sikeres vállalkozások egyik legismertebb összetevője a szenvedély.

Ha van bármilyen szenvedélyed, hobbid, bármi, amiért rajongsz, arra nagy valószínűséggel vállalkozást is tudsz építeni. Például szeretsz:

  • sütni, főzni 
  • varrni, hímezni 
  • sportolni, táncolni
  • írni, olvasni
  • festeni, rajzolni

Szenvedélyedből, hobbidból blogot, vlogot készíthetsz, webshopot indíthatsz, tanácsadást, tanfolyamokat, kurzusokat adhatsz el.

Profi vagy egy adott területen

Ha olyan területen dolgozol alkalmazottként, amit szívesen végzel, nem csak azért, hogy fizetésed legyen, azt a saját üzleti modellé is alakíthatod. Felsorolok néhány példát:

  • bolti eladó – ha van tőkéd, saját fizikai bolt nyitása, kevesebb anyagi forrással webáruház nyitása 
  • irodai dolgozó – virtuális asszisztens vállalkozás
  • tanár – online oktatás, tanfolyam, kurzus, info termék eladás
  • ápolónő – otthoni ápolás egyéni vállalkozási formában

Ha úgy érzed, hogy még nem vagy elég profi az általad választott területen, ne akadályozzon meg vállalkozásod elindításában, a tudást, készségeket menet közben is elsajátíthatod.

Probléma alapú üzleti ötlet

Ez a vállalkozási ötlet a probléma megoldáson alapul. Jársz-kelsz az országban, az interneten, és ha figyelmes vagy, különböző problémákat vehetsz észre, vagy akár direkt keresheted is azokat.

Ha jó problémamegoldó vagy, a  felmerülő problémákra megoldásokat dolgozhatsz ki, aztán akár egy komplett vállalkozást húzhatsz rá.

Hogy csak egy példát említsek; egyre többen küszködnek ételérzékenységgel, ennek ellenére,  nagyon kevés a mindenmentes élelmiszereket, süteményeket kínáló boltok száma.

Én jobban meg tudom csinálni ötlet

Az interneten barangolva, vagy a való életben is találkozhatsz olyan ötletekkel, amiről úgy gondolod, hogy te is képes lennél az adott dolgot megcsinálni.

Ne ijedj meg attól, hogy azt más már csinálja! Ha valaki már elkezdte, az legtöbbször azt jelenti, hogy igény van rá, az emberek vásárolják a terméket, szolgáltatást, tehát valaki már megél azon a piacon.

Nem arra biztatlak, hogy másold le, inkább arra, hogy inspirálódj!  Alakítsd át, tegyed jobbá, olcsóbbá, drágábbá, variáld, tegyed csomagba, válassz egy szűkebb piaci rést!

Hol találhatsz üzleti ötleteket?

Az alábbiakban mutatok neked két olyan ingyenes eszközt, ahol konkrét üzleti ötletre találhatsz.

STARTER STORY

Ezen a platformon esettanulmányokon keresztül megismerheted, hogyan indítanak sikeres vállalkozásokat más emberek, kiváló üzleti ötleteket találhatsz a történetek között.

(Ha gondot okoz az angol, kapcsold be a nyelvi fordítót! Aktuális weboldalon jobb klikk, és kiválasztod az oldal fordítása magyarra opciót.)

EXCHANGE MARKETPLACE

Az EM-en a legkiválóbb színvonalú eladó vállalkozások között böngészhetsz izgalmas lehetőségekről.

Az EM egy nemzetközi piactér, ahol az eladó vállalkozások részletesen mesélnek az elindulásról, az eredményeikről és hogyan érdemes a továbbiakban feljeszteni az adott üzletet.

Ha nem is volt ötleted, most már tudod, hogyan indulj el. Az üzleti ötlet kitalálása és vállalkozásod elindítása csak rajtad múlik. Kezdd el! 

Piackutatás

Ha az ötlet megfogant a szívedben, elmédben, akkor következhetnek a szakmai lépések.

A piackutatás során a legfőbb kérdés, hogy van-e kereslet arra, amit kitaláltál? Amennyiben igen, ha az igény vitathatatlanul jelentkezik, akkor milyen fokú az érdeklődés?

Azt is fel kell deríteni, hogy a konkurencia, ha van, mit és hogyan csinál, kínál?

Sokan ezen a ponton bizonytalanodnak el teljesen, mert ha vannak versenytársak, akkor – egyesek szerint – felesleges sokadik résztvevőként belecsobbanni a felhozatal tengerébe. Ez az elképzelés, azonban nem helytálló.

Az csak egy dolog ugyanis, hogy akad még dudás a csárdában, de nem ez a lényeg. A sarkalatos pont ott keresendő, hogy te miben tudsz többet, jobbat, másabbat ajánlani

Mert nincs belőled még egy a világon, ezért az, amit és ahogyan nyújtasz, egyedi és példa nélküli.

Milyen piackutatási módszerek léteznek?

Itt felfedezheted mire keres rá a világ, vagy az adott hely, ahol értékesíteni, szolgáltatni szeretnél.

  • Google hirdetések

A Google hirdetések böngészésekor értékes információkat szerezhetsz a piaci kereslet-kínálatról.

Segítségével megnézheted mily hirdetések futnak az adott témában. Versenytárs elemzésre is kiváóan alkalmas.

Az Amazon-ról is értékes információk nyerhetők, érdemes az értékeléseket is böngészgetni.

  •  Fizetett piackutatás

Megbízol egy piackutató céget, hogy végezzen neked piackutatást azon a területen, amibe szeretnél belevágni.

Versenytárs elemzés

Nos, akármelyik piackutatási módszert is választottad, mostanra már biztosan összegyűltek a feljegyzéseidben azok a kulcsszavak (kifejezések, amelyek az ötletedet leírják), amelyek jellemzőek az adott területre.

Ezután csupán annyi dolgod van, hogy beírod ezeket a kulcsszavakat a keresődbe. 

Az első 10 találatban található a konkurenciád.

Elemezd az üzleti modelljüket, pozicionálásukat, weboldalukat, marketing technikájukat!

Pénzügyi terv

A pénzügyi terv mutatja meg, mennyi pénz kell az induláshoz, mennyi bevétel várható és mikor? Tehát azért nagyon fontos, mert a pénzügyi terv betartásával tudod kiküszöbölni, hogy veszteséges legyen a vállalkozásod.

  • meg kell határozni az áraidat
  • ki kell számolnod az indulás költségeit
  • ki kell számolnod az állandó havi kiadásokat
  • ki kell számolnod, hogy mennyi bevétel kell a fedezeti ponthoz, amikor már nyereséget realizálhatsz
  • meg kell határoznod, hogy hány vevő/ügyfél kell ahhoz, hogy annyi nyereséged legyen, amit célul tűztél ki magadnak

A pénzügyi tervezésnél hasznos információként szolgálhat a “Mennyi pénzbe kerül az egyéni vállalkozás indítása és komplett kivitelezése” c. bejegyzésem, feltételezve, hogy kezdő vállalkozóként a legegyszerűbb KATA-s adózást választod majd. 

(KATA adózás: lásd lentebb “Egyéni vállalkozó adózása, áfa vagy áfa alanyi mentes vállalkozás” részben)

Marketing stratégia, marketing terv

A közhiedelem szerint, egy jó termék vagy szolgáltatás eladja önmagát. Ez részben igaz is, de előbb hallatni kell a hangját az ötletednek ahhoz, hogy a célcsoport tagjai felkapják a fejüket.

Ehhez pedig weboldalra/webshopra, hirdetésekre, közösségi oldalon való megjelenésekre, blogbejegyzésekre és sok másra van szükség. Minél több felületen bukkansz fel, annál nagyobb eséllyel érheted el jövendőbeli vevőidet.

A marketing stratégia határozza meg, hogy a célpiacodat, milyen csatornákon és milyen tartalommal éred majd el.

Ezért kell elkészíteni a marketing tervet, és kiválasztani azokat a marketing eszközöket, amelyeken keresztül majd kivitelezed a marketing célodat.

Marketing eszközök

Online marketing eszközök a teljesség igénye nélkül, a legfontosabbakra fókuszálva: 

  • Weboldal, webshop
  • Social media fiók (Facebook, Instagram, Tik-tok, Twitter, stb.) célcsoportnak megfelelően
  • Blog (tartalom marketing)
  • YouTube csatorna (tartalom marketing)
  • Podcast csatorna (tartalom marketing)
  • Keresőoptimalizálás (SEO)
  • E-mail marketing
  • Facebook hirdetések 
  • Google ads hirdetések 

Vállalkozási forma meghatározása és jogi ügyintézése

Manapság a leggyorsabban és legkönnyebben elindítható vállalkozási forma az Egyéni vállalkozás.

Ez abban az esetben a legideálisabb vállalkozási forma, ha egyszemélyes lesz a bizniszed.

A legismertebb társas vállalkozási formák a Betéti Társaság (Bt.) és a Korlátolt Felelősségű Társaság (Kft.)

A továbbiakban az Egyéni vállalkozás formát tárgyalom részletesebben, ahol változás mutatkozik, ott a Bt-re és Kft-re külön kitérek.

Könyvelő választás

Kezdő KATA-s egyéni vállalkozónak nem feltétlenül szükséges könyvelőt választania, de én az indulásnál legalább egy konzultációt javasolnék adótanácsadóval. 

Ha esetleg már a regisztrációnál elakadnál – például nem tudod, hogy Áfa körbe kell bejelentkezned, vagy Áfa alanyi mentes leszel – rögtön tud segíteni, csak egy telefonodba kerül.

Bt-nek, Kft-nek kötelező a könyvelő választás, hacsak nem könyvelő cég maga a vállalkozás is.

Vállalkozói számlanyitás

Következő lépés a vállalkozói számlanyitás.

  • Egyéni vállalkozóknak ez sem kötelező, de ha külön szeretnéd kezelni a saját és vállalkozásod pénzügyeit, akkor természetesen nyithatsz a vállalkozásod nevére is új bankszámlát.
  • Bt-nek, kft-nek az üzleti számla nyitása megkerülhetetlen, tehát kötelező.

Ügyvéd választás

  • Egyéni vállalkozónak nem igen van szüksége ügyvédre, hacsak nem egy speciális vállalkozásról van szó.
  • Bt-nek, kft-nek muszáj ügyédet fogadnia, mivel a cégalapítás, cégbejegyzést ügyvéden keresztül kell intézni.

Tehát a számlanyitás után a bt-nek, kft-nek ügyvédhez kell bejelentkeznie, ahol az ügyvéd intézi a cégbejegyzést, vagyis a következő, lentebbi információk csak az egyéni vállalkozókra vonatkoznak egészen az Üzleti név, brand, márka részig.

Ügyfélkapu regisztráció

Az ügyfélkapu regisztrációt személyesen bármelyik okmányirodában, vagy a NAV ügyfélszolgálatán intézheted.

Dönthetsz úgy, hogy online regisztrálsz, ehhez 2016. január 1-e után kiállított érvényes személyi igazolvány szükséges.

Itt a link az online regisztrációhoz: ügyfélkapu online regisztráció

 

Vállalkozás bejelentése

Ha megfogadtad a tanácsomat, és konzultáltál könyvelővel, akkor biztos megkaptad tőle azt az értékes információt, hogy a hónap utolsó napján érdemes a vállalkozás bejegyzését indítani, hiszen így a következő hónap első napjától indul a vállalkozásod, így ettől az időponttól indul a kötelező adó befizetési kötelezettséged is.

Vagyis, ha ma bejelented a vállalkozásodat, holnaptól vagy vállalkozó, amiről a későbbiekben levélben értesít majd a NAV. 

Ugyanis, ha mondjuk a hónap utolsó előtti napján jelented be a vállalkozás indítást, a KATA adót arra a hónapra  is meg kell fizetned, vagyis arra az 1 napra. 

No, akkor lássuk a részleteket! 

Az Ügyfélkapu-n keresztül keresd meg a Webes ügysegédet és válaszd ki az Egyéni vállalkozás menüpontot.

Itt majd a következő adatokat kell megadnod:

Személyes adatok

Értelemszerűen töltsd ki!

Egyéni vállalkozás székhelye, telephelye

Székhely gyakorlatilag a vállalkozás levelezési címe, ahol az irodája működik.

Ha a székhely a tulajdonodban van, nincs további teendőd a székhellyel kapcsolatosan.

Amennyiben saját tulajdonod az ingatlan, de haszonélvezője is van, akkor a haszonélvezőtől beleegyező nyilatkozatra lesz szükséged. 

Leggyakoribb székhelyül szolgáló ingatlan egyéni vállalkozók esetében, lakásod, házad, ahol egyébként is éled az életed.

Ha a székhelyként szolgáló ingatlan nem a saját tulajdonod (pl. bérled), akkor a tulajdonostól,  illetve ha haszonélvező is van, mindkettőtől hozzájárulás szükséges a székhely használathoz.

Telephely az az ingatlan, ahol a bejegyzett vállalkozói tevékenységet ténylegesen végzed majd, és az nem egyezik a székhelyül szolgáló ingatlannal. Például testmasszőr vagy, és egy bérelt üzletetben végzed a tevékenységet.

Tevékenységi kör

Ha eljutottál idáig, akkor már valószínűleg tudod, milyen tevékenységet fogsz végezni vállalkozóként. Egyelőre elég egy fő tevékenységet választanod, későbbiekben, ha mással is szeretnél foglalkozni, azt később is felveheted a tevékenységi körödbe.

A tevékenységi körök pontos megnevezését és szakmai kódjait (TEOÁR szám) itt találod. 

A legtöbb tevékenységi kör bejelentéséhez nem szükséges végzettséget igazolni, de egyes tevékenységi körök képzettséghez kötöttek, melyeket itt tudsz leellenőrizni.

Egyéni vállalkozó adózása, áfa vagy áfa alanyi mentes vállalkozás

A vállalkozás bejelentés következő lépésében el kell döntened, hogy átalányadózást, vagy KATA adózást választasz-e, illetve  Áfa körös, vagy Áfa alanyi mentes legyél.

Ezeket a kérdéseket is érdemes könyvelővel átbeszélni, nem véletlenül javasoltam fentebb, hogy ha nem is kötelező folyamatosan alkalmaznod egy könyvelőt, de legalább az indulásnál kérj egy konzultációt.

Az átalányadó és a KATA összehasonlításáról, tehát hogy melyik előnyösebb és milyen esetekben, itt olvashatsz egy nagyon jó kis cikket, amennyiben nem kérted ki könyvelő tanácsát ez ügyben.

Főállású KATA adózóként 50 ezer, mellékállású KATA adózóként 25 ezer forint az adó mértéke.

Az Áfa alanyi mentességet KATA-s adózás mellett 12 millió forint bevételig választhatod. Ha év közven a bevételed meghaladja a 12 milliót, automatikusan Áfa körbe kerülsz. Ha Áfa alanyi mentes körbe jelentkezel be, nem kell Áfa-t fizetned, de a költségeid Áfa-ját sem igényelheted vissza.

Áfa alanyi mentességet elsősorban olyan kezdő vállalkozóknak éri meg választani, akiknek minimális az anyag és/vagy beruházási költségük induláskor.

FIGYELEM! A KATA ADÓZÁS 2022. SZEPTEMBER 1-TŐL MÓDOSULT! 

A KATA adózás szigorításáról szóló cikkemet itt olvashatod >  – Kata helyett mit válasszak?

Vállalkozói adószám

Ahogy fentebb már említettem, a vállalkozói adószámodat  a bejelentést követően, utólag postai levél útján küldi majd a NAV.

GRATULÁLOK! HIVATALOSAN IS EGYÉNI VÁLLALKOZÓ LETTÉL! 🙂

Kötelező kamarai regisztráció

Vállalkozóként kötelező a kamarai regisztráció, melyet a székhely szerinti Kereskedelmi és Iparkamaránál tudsz online elintézni. Itt találod a területileg illetékes kamarák listáját, és itt tudsz regisztrálni.

A regisztráció és az éves kamarai hozzájárulás befizetésének határideje a vállalkozás nyilvántartásba vételét követő 5 nap.

A kamarai tagság éves díja: 5 000 Ft, mely összeget akkor is be kell fizetned, ha év közben (pl. decemberben) indítod egyéni vállalkozásodat.

Bejelentkezés az iparűzési adó (IPA) hatálya alá

Vállalkozóként kötelező az iparűzési adó hatálya alá bejelentkezni 15 napon belül a székhely szerinti Önkormányzatnál.

Ha van telephelyed is, akkor a telephely szerint illetékes Önkormányzatnál is be kell jelentkezni az IPA alá.

Az ügyintézés történhet online, Ügyfélkapun keresztül a helyi Önkormányzat elektronikus oldalán, illetve intézheted személyesen is a helyi Önkormányzatnál.

Az iparűzési adó mértéke 2 %, de az önkormányzatok saját hatáskörben kedvezőbb adómértéket is meghatározhatnak.

Kereskedelmi tevékenység bejelentése

A kereskedelmi tevékenységet folytató egyéni vállalkozóknak (pl. webhop indítás, fizikai üzlet nyitása) be kell jelentenie a székhely szerinti önkormányzatnak a működésük elkezdését. 

Az adott önkormányzat honlapjáról lehet erre vonatkozó nyomtatványt letölteni, amit kitöltés után, akár emailben, akár postai levélben kell visszaküldeni.

Számlázó program választás

Ma már nem javasolnám senkinek a papír alapú számla kitöltést, mert kötelező minden kiállított számláról a NAV felé bejelentést tenni.

Ezért az online számlázó program automatikusan leveszi ezt a terhet a válladról, és a kezelése is sokkal egyszerűbb.

A valamire való online számlázó programoknak már app-ja is van, úgyhogy elég egy éppen nálad lévő okos telefon, és már állíthatod is ki az e-számlát, amit majd a vásárlód, ügyfeled emailben kap meg.

Hazánkban a Számlázz.hu és a Billingó a legismertebb és legnépszerűbb.

Üzleti név, márka, brand

A jogi és hivatalos kötelezettségek intézése után a következő lépés már egy minimális kreativitást is igényel.

Ez nem más, mint az üzleti neved, márkád nevének megfontolt kitalálása.

Könnyen megjegyezhetőnek, fülbemászónak kell lennie, hogy a leendő vásárlók, ügyfelek könnyen meg tudják jegyezni, és a későbbiekben vissza tudjanak rá emlékezni.

Ha esetleg semmilyen ötlet nem jut hirtelen eszedbe, inspirálódhatsz, ötleteket gyűjthetsz üzleti név generátor oldalakon. 

Ilyen ingyenes üzleti név generátor például a Namelix

A branding építés következő fázisa a vállalkozásodra jellemző szín/színek kiválasztása, majd a logó tervezés.

Online jelenlét felépítése

Megvan a fantasztikus márka neved, a gyönyörűséges logód, így elérkeztünk a vállalkozás indítás utolsó lépéséhez, ami nem más, mint megmutatni a bizniszedet az internet segítségével a nagyvilágnak, a leendő vásárlóidnak, ügyfeleidnek.

Az online jelenlét egyik legfontosabb eszköze egy – a marketing stratégiádra optimalizált, vevőszerző – weboldal, vagy webshop

A továbbiakban pedig az előzőleg kialakított marketing stratégiádban meghatározott csatornákat kell kiépíteni. 

Ezek az alábbiak lehetnek:

  • Blog
  • Social media (Facebook, Instagram, Tik-tok, stb.)
  • YouTube
  • Podcast

Zárszó

Nos kezdő vállalkozóként elindultál egy izgalmas, ám de csöppet sem akadálymentes úton. 

Most már ismered az ötlet megvalósításának minden apró lépését, a jogi és hivatalos ügyintézéstől kezdve, egészen a brandépítés és online jelenlét kialakításáig.

Csak rajtad múlik, hogy megvalósítsd álmaidat az itt megszerzett információk alapján.

Lépj ki a komfortzónádból! Kezdd el! Most! 

VÁLLALKOZÁSRA FEL!

Kívánok neked jó egészséget, kitartást és sok sikert az üzleti életben!

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn
Varga Irén

Varga Irén

20 évnyi vállalkozói és marketing tapasztalatommal segítek kezdő vállalkozóknak a sikeres üzletépítésben. Köszönöm, hogy nálam jártál, remélem hasznosnak találtad a bejegyzésem. Vállalkozásra fel!

További segítségre van szükséged?

Vedd igénybe ingyenes vállalkozás indítási konzultációmat!

Szívesen benéznél továbbra is a kulisszák mögé?

Mert én szívesen osztok meg veled további vállalkozással és marketinggel kapcsolatos titkokat, ha az alábbiakban ezt jelzed.

A Küldés gombra való kattintással elfogadom az Adatvédelmi Tájékoztatót.