Minden, amit a piackutatásról kezdő vállalkozóként tudnod kell

piackutatas

Olvasási idő: 7 perc

Piackutatás, ha meghallod ezt a szót, egész biztosan van valamilyen elképzelésed, hogy mit jelenthet ez a kifejezés.

De azt már nem biztos, hogy tudod, ez az egyik legerősebb eszköz vállalkozásod marketing arzenáljában.

Ha van valami, ami meghatározza vállalkozásod sikerességét, az a piackutatás. 

A piackutatásban rejlik a vásárlóid igényeinek és véleményének “kincse”, amelyekre építve fejlesztheted termékeidet és szolgáltatásaidat, hogy még inkább az ügyfeleid szívébe lopjad azokat.

Gondolj erre úgy, mintha kincskereső lennél, aki rejtett kincsek után kutat egy titkos barlangban. A vásárlók szíve a barlang, ahol keresed a kincseket, vagyis az ügyfeleid igényeit és véleményeit – így tekints a piackutatásra!

A piackutatás során nemcsak a vállalkozásod sikerességéről van szó, hanem a majdani maximális ügyfélélményről is. A piackutatás segítségével megtudhatod, hogy ügyfeleidnek mik a vágyai, elvárásai, és ennek tudatában fejlesztheted termékeidet, szolgáltatásaidat, hogy még elégedettebb vásárlóid legyenek.

Mi is az a piackutatás?

Egyszerűen fogalmazva, az a folyamat, amelynek során adatokat gyűjtesz arról, hogy kik az ügyfeleid, mit akarnak vásárolni, és hogyan szeretnek vásárolni

Segít azonosítani a piaci trendeket, és megérteni, hogyan célozhatod meg a potenciális vásárlókat

Ha tisztában vagy vele, hogy az ügyfeleidnek mire van szükségük és mire vágynak, okos döntéseket hozhatsz arról, hogyan és milyen csatornákon építs velük kapcsolatot, illetve hogy olyan termékeket vagy szolgáltatásokat kínálj nekik, amelyek megfelelnek az igényeiknek.

Most, hogy már tudod, mi a piackutatás, nézzük meg, hogy néz ki a gyakorlatban is lépésről-lépésre!

Piackutatás lépésről-lépésre

Az alábbi öt egyszerű lépés megtételével felszabadíthatod a piackutatás erejét, és olyan növekedést érhetsz el, amely a tartós siker felé vezeti a vállalkozásodat.

1. Határozd meg a célcsoportodat

Mielőtt bármilyen értelmes piackutatást végezhetnél, meg kell határoznod, hogy ki a célcsoportod

Válasszd ki az üzleti céljaid szempontjából legrelevánsabb célcsoportot – ez lehet egy adott helyen élő, meglévő vagy potenciális ügyfél, illetve demográfiai profilú, közös érdeklődési körrel vagy viselkedéssel rendelkező felhasználó. 

Például > Egészségtudatos emberek, felnőtt fiatalok, fitness rajongók

2. Határozd meg a piackutatás célját

Konkretizáld, mit szeretnél elérni a piackutatással!  

Új termékeket szeretnél létrehozni, vagy a meglévőket szeretnéd fejleszteni?  

Vannak bizonyos árpontok, vagy promóciós stratégiák, amelyek segítenének több vásárlót vonzani? 

A vásárlói magatartás aktuális trendjeinek azonosítása, vagy a versenyképességed feltérképezése a cél?

Ha tudod, hogy milyen változásokat szeretnél elérni, az segít a kutatási folyamat többi részét úgy irányítani, hogy az hasznos eredményekkel járjon.

Például > Szeretném megtudni, hogy milyen terméket dobjak a piacra egészségtudatos embereknek, ami jelenleg leginkább hiányzik a piacról.

3. Végezd el a kutatást

A harmadik lépésben a kitűzött céloktól függően különböző típusú kutatásokat kell végezned. Most jött el az ideje, hogy céljaidat szem előtt tartva kezd el a releváns témák kutatását másodlagos források, például nyilvános adatok, weboldalak, social media, valamint elsődleges források, például felmérések, piaci szakértőkkel vagy ügyfelekkel készített interjúk segítségével.

Arra kell törekedned, hogy minél átfogóbb képet kapj a megcélzott piacról, aminek tükrében a későbbiekben megalapozott döntéseket tudsz majd hozni.

Például > Felkeresed a versenytársaid weboldait, social media oldalait, megfigyeled a felhasználók hozzászólásait, vagy ha vannak már feliratkozóid, követőid, ügyfeleid, felmérést készítesz a körükben. 

4. Elemezd és értelmezd az eredményeket

Miután az összes adatot összegyűjtötted, itt az elemzés ideje! A nagy mennyiségű adathalmazból, amit összeszedtél, ki kell emelned a releváns meglátásokat

Keress mintákat az ügyfelek válaszaiban, trendeket a piaci felmérésben, vagy bármi mást, ami potenciálisan fontos információnak tűnik.

Az elsődleges és másodlagos forrásokból származó piackutatási adatok elemzése kulcsfontosságú betekintést nyújt a vásárlók vágyaiba, igényeibe és elvárásaiba. 

Ezeket a felkutatott anyagokat aztán értelmezned kell annak meghatározása érdekében, hogyan befolyásolhatják a jövőbeni üzleti tevékenységedet.

Például > A kutatás során többször találkoztál azzal a vásárlói igénnyel, miszerint az egészségtudatos emberek közül, sokan keresnek vegán étrendkiegészítőket. 

Ebből adódóan, ha megnyitod a webshopod, érdemes vegán táplálékkiegészítőket is forgalmaznod, illetve majd a marketing kommunikációdban is jelezned kell, hogy te vegán termékeket is árulsz.

5. Piackutatási eredmények felhasználása

Az összes piackutatási adat elemzése után jön a mókás rész – annak eldöntése, hogyan lehet a legjobban felhasználni ezt az újonnan szerzett tudást, vagyis hogyan tudod beépíteni marketingstratégiádba.

Utolsó  lépésként pedig marketingstratégiád részeként, a piackutatási eredmények mozgásba hozása, a tartalmi eszközök, például blogok, videók létrehozásával, a csatornákon való terjesztéssel – beleértve a közösségi médiát, e-mailt -, hirdetési kampányok létrehozásával.

Például > Facebook hirdetési kampányt indítasz egészségtudatos embereknek, mint célcsoportnak, amelyben vegán étrendkiegészítőket kínálsz valamilyen problémájukra.

Ha vannak már hírlevél feliratkozóid, indítasz nekik egy hírlevél sorozatot, amelyben a vegán táplálékkiegészítők előnyeit mutatod be nekik.

Összegzés - Amit a piackutatásról kezdő vállalkozóként tudnod kell

Az előbbiekben ismertetett öt lépés, áttekintést nyújt arról, hogy mit kell tenned a piackutatás során, mely nélkülözhetetlen minden olyan vállalkozó számára, aki sikeres vállalkozást szeretne építeni.

  1. Célcsoport meghatározása
  2. Piackutatás célja
  3. Piackutatás elvégzése
  4. Piackutatás elemzése
  5. Piackutatás eredményeinek felhasználása

A piackutatás nemcsak egyszeri marketing eszköz, rendszeresen ismételni kell, és az új eredményekkel módosítani kell vállalkozásod marketingstratégiáját.

Ha folyamatosan tisztában vagy azzal, hogy mi a legfontosabb az ügyfeleid, vásárlóid számára, versenyelőnyt jelent számodra a konkurenciával szemben.

A fenti öt lépés betartásával vállalkozásod kihasználja a piackutatás erejét, így olyan növekedést ér el, amely a tartós üzleti siker felé vezet!

Kezdd el még ma! Piackutatásra fel!

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn

További segítségre van szükséged?

Vedd igénybe ingyenes konzultációmat! 

Varga Irén

Varga Irén

20 évnyi vállalkozói és marketing tapasztalatommal segítek kezdő vállalkozóknak a sikeres üzletépítésben. Köszönöm, hogy nálam jártál, remélem hasznosnak találtad a bejegyzésem. Vállalkozásra fel!

Szívesen benéznél a jövőben is a kulisszák mögé?

Ok, mert én szívesen osztok meg veled további vállalkozással és marketinggel kapcsolatos titkokat, ha az alábbiakban ezt jelzed

A Küldés gombra való kattintással elfogadom az Adatvédelmi Tájékoztatót.