Mi az a piaci pozicionálás és hogyan profitálhat belőle a vállalkozásod?

piaci-pozicionalas

Olvasási idő: 7 perc

Hogyan tűnj ki és pozicionáld magad kezdő vállalkozóként?

Induló vállalkozóként egy zsúfolt üzleti piacra lépsz, amely tele van versenytársakkal. Bár ez ijesztő lehet, egyben izgalmas lehetőség is, hogy kitűnj a tömegből, és piacvezetőként pozícionáld magad. 

A marketing világában számtalan taktika és stratégia létezik, amelynek segítségével kitűnhetsz a versenytársak közül, és növelheted vásárlóid, ügyfeleid körét. 

Az egyik ilyen technika a piaci pozícionálás, ez egy igen hatékony eszköz, amellyel egyedi identitást építhetsz ki vállalkozásod számára. 

A piaci pozicionálás lényege, hogy az ügyfelek tudják, miért a te vállalkozásod válasszák másokkal szemben,  hogy megértsék, miért tőled vásároljanak, és ne valaki mástól. 

Ha nem megfelelően pozícionálod magad a piacon, potenciális ügyfeleid nem fogják látni, hogy milyen értéket képvisel a veled való együttműködés, és inkább máshová mennek vásárolni. Ezért olyan fontos, hogy már az indulásnál jól pozícionáld magad a piacon.

Ebben a cikkben megvizsgáljuk, mi is az a piaci pozicionálás, miért fontos a vállalkozásod számára, és hogyan használhatod fel az eladások növelésére.

Kezdjük is el!

Mi a piaci pozicionálás?

A piaci pozicionálás olyan marketingstratégia, amely segít a vállalkozásodnak abban, hogy kiemelkedj a versenytársaid közül.

Ez lehet bármi: az ár, a minőség, a kényelem, a technológia, az ügyfélélmény, vagy bármely más szempont, amely megkülönbözteti vállalkozásod a piacon elérhető hasonló termékektől vagy szolgáltatásoktól.

Egyszerűen fogalmazva, a pozícionálás segít az ügyfeleknek azonosítani, hogy miért a te terméked/szolgáltatásod a legjobb választás számukra, legyen szó árról, minőségről, kényelemről stb. 

A cél az, hogy az emberek fejében olyan kép alakuljon ki, amely megfelel az igényeiknek és vágyaiknak, így a vásárlási döntés meghozatalakor a te vállalkozásod választják más vállalkozások helyett.

A piaci pozícionálás a márkád egyedi pozíciójának kialakítása és kommunikálása a piacon. 

A sikeres piaci pozícionálási stratégia olyan képet alakít ki az ügyfelek fejében a vállalkozásodról, amely megkülönböztet a versenytársaktól. 

Segít továbbá azonosítani és megcélozni azokat az ügyfeleket, akik a legnagyobb valószínűséggel érdeklődnek a terméked vagy szolgáltatásod iránt.

Az alábbi táblázat példái jól bemutatják, hogy a pozicionálás segítségével egy adott üzleti tevékenység milyen célközönséget célozhat meg, és hogyan emelkedhet ki a versenytársai közül.

piaci-pozicionalas

Miért fontos a piaci pozicionálás?

Nem titok, hogy a mai piacokon éles a verseny, különösen azokban az iparágakban, ahol sok hasonló termék és szolgáltatás van a kínálatban. Hogyan gondoskodhatsz tehát arról, hogy a vásárlók inkább a tiédet válasszák

Itt jön a képbe a piaci pozicionálás

Ha stratégiai üzenetküldéssel és márkaépítési erőfeszítésekkel egyedi identitást hozol létre, biztosíthatod, hogy a potenciális ügyfelek tisztában legyenek azokkal a legfontosabb előnyökkel, amelyek megkülönböztetik vállalkozásod más vállalkozásokkal szemben, valamint azzal, hogy mi tesz téged a megfelelő választássá számukra.

A helyes pozicionálás lehetővé teszi, hogy hatékonyabban célozd meg a célcsoportodat,  ami azt is jelenti, hogy kevesebb pénzt kell költened hatástalan reklámkampányokra, vagy túl széles közönséget megcélzó stratégiákra. 

Ráadásul, mivel a vásárlókat, ügyfeleket általában nagyban befolyásolják a családtagok és barátok szájról-szájra történő ajánlásai, egy hatékony pozicionálási stratégia segíthet abban, hogy a meglévő ügyfelek pozitív véleményeket adjanak, megosszák tapasztalataikat másokkal, akik hasonló megoldásokat keresnek.

Hogyan használhatod a piaci pozicionálást az értékesítés növelésére?

Most, hogy megbeszéltük, mi a piaci pozicionálás, és miért fontos a vállalkozásod számára, nézzük meg, hogy pontosan hogyan használhatod fel az értékesítés növelésére és a versenytársak megelőzésére.

Az első dolog, amit meg kell tenned, hogy megtaláld azt piaci rést, amit ki fogsz használni.

Ahelyett, hogy megpróbálnál minden vásárlónak, ügyfélnek megfelelni, koncentrálj egy adott szakterületre, és válj annak szakértőjévé. 

Ez azt jelenti, hogy egy bizonyos típusú termékre vagy szolgáltatásra, földrajzi régióra vagy célközönségre összpontosítasz. Meríts ötletet fentebb, a táblázatban bemutatott pozicionálási és célcsoport kiválasztási példákból!

Olyan tartalmakat kell létrehoznod, amelyek segítenek abban, hogy a terület szakértőjeként pozícionálhasd magad. 

Írhatsz a szakterületedhez kapcsolódó hasznos információkat tartalmazó blogbejegyzéseket, social media posztokat. Készíthetsz YouTube videókat, amelyekben útmutatókat, vagy interjúkat mutathatsz be más szakértőkkel, stb.

Minél több értékes tartalmat hozol létre, annál valószínűbb, hogy az emberek az adott terület szakértőjeként ismernek majd el.

Nagyon fontos továbbá,  az egyedi értékesítési ajánlatát is. Hogy kitűnjél a versenytársak közül, emeld ki azokat a különleges jellemzőket vagy tulajdonságokat, amelyek megkülönböztetik termékedet/szolgáltatásodat, erősen összpontosíts arra, ami megkülönböztetet másoktól, hogy a vásárlók, ügyfelek rögtön tudják, miért érdemes a tiédet választani másokéval szemben!

Végezetül pedig használd ki a rendelkezésre álló média lehetőségeket

Vegyél részt a szakterületedhez kapcsolódó releváns médiaeseményeken vagy konferenciákon. 

Ez sokat segít  az általad kínált termékek/szolgáltatások ismertségének elterjesztésében, és hitelességet biztosít, amelyre a vásárlóidnak, ügyfeleidnek szüksége lehet, mielőtt eldöntenék, hogy akarnak-e tőled vásárolni.

Összegzés - Mi az a piaci pozicionálás és hogyan profitálhat belőle a vállalkozásod?

Ha idáig eljutottál, gratulálok! Most már tudod, hogy:

  1. Mi a piaci pozicionálás?

  2. Miért fontos a piaci pozicionálás?

  3. Hogyan használhatod a piaci pozicionálást az értékesítés növelésére?

Ezek alapján megérted, hogy a piaci pozícionálás miért játszik olyan fontos szerepet a mai versenypiacokon

Kezdő vállalkozóként nem könnyű kitűnni a versenytársak közül, de lehetséges, ha teszel érte

Találd meg a piaci rést, hozzál létre hasznos tartalmakat, és használd ki a médiában adódó lehetőségeket is! 

Ha a fenti tanácsok mentén alakítod ki a marketingstratégiádat, segít majd megkülönböztetni téged a versenytársaktól, úgyhogy kezdj hozzá még ma!

Pozicionálásra fel!

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn

További segítségre van szükséged?

Vedd igénybe ingyenes konzultációmat!

Varga Irén

Varga Irén

20 évnyi vállalkozói és marketing tapasztalatommal segítek kezdő vállalkozóknak a sikeres üzletépítésben. Köszönöm, hogy nálam jártál, remélem hasznosnak találtad a bejegyzésem. Vállalkozásra fel!

Szívesen benéznél a jövőben is a kulisszák mögé?

Ok, mert én szívesen osztok meg veled további vállalkozással és marketinggel kapcsolatos titkokat, ha az alábbiakban ezt jelzed

A Küldés gombra való kattintással elfogadom az Adatvédelmi Tájékoztatót.