Hogyan találd meg a tökéletes célcsoportod?

hogyan-talald-meg-a-tokeletes-celcsoportot

Olvasási idő: 6 perc

A sikeres marketingstratégia egyik kihagyhatatlan lépése a célcsoport meghatározása.

Teljesen nyilvánvaló, ha tudod kiknek szánod a terméked/szolgáltatásod, könnyebben tudod kielégíteni az igényeiket, hatékonyabb a marketing kommunikációd is feléjük.

Nézzük hát mi is az a célcsoport, és hogyan tudod meghatározni a saját célcsoportodat?

Mi az a célcsoport?

A célcsoport azon emberek csoportja, akiket el szeretnél érni marketing üzeneteddel, vagyis, akiknek szeretnéd eladni termékedet/szolgáltatásodat. 

Ők azok, akik a legnagyobb valószínűséggel vásárolják meg a jövőben a termékeidet, vagy szolgáltatásaidat. 

Ezen meghatározott embereknek van néhány közös jellemzője, mint például a demográfiai adatok, érdeklődési kör, vásárlási szokások, stb.

Az alábbiakban bemutatom neked a tökéletes célcsoport meghatározásának lépéseit

Határozd meg a terméked/szolgáltatásod jellemzőit

A célcsoport azonosításának első lépése annak meghatározása, hogy az ügyfeleid, miért szeretnék majd megvásárolni a terméked/szolgáltatásod. 

Ennek érdekében konkrétan tisztában kell lenned terméked vagy szolgáltatásod jellemzőivel, előnyeivel és hátrányaival, kiknek és milyen problémájukra lesz megoldás.

Végezz piackutatást

Tanulmányozd a versenytársaidat, és azt is, hogy milyen célcsoportot céloznak meg! 

Vizsgáld meg az új trendeket, illetve milyen igények vannak az adott piacon, és mások milyen csatornákon érik el a potenciális célcsoportjukat!

Ismerd meg a célcsoportod

Ha ismered a célcsoportod, az segít megtalálni a közös pontokat, és megérteni, hogy mire van szükségük

Ennek érdekében térképezd fel a célcsoportod az alábbiak szempontok szerint:

  • Demográfiai adatok: kor, nem, lakóhely, jövedelem, stb.
  • Érdeklődési körök: milyen tevékenységeket, hobbikat kedvelnek, milyen médiumokat néznek.
  • Vásárlási szokások: mi alapján döntenek a vásárláskor, általában hol vásárolnak.
  • Életszínvonal: a pénzügyi helyzetük.

Állítsál fel avatart egy képzeletbeli ideális vásárlódról

Képzeld el a tökéletes vásárlódat, és adjál neki nevet, határozd meg az életkorát, munkáját, érdeklődési köreit, jövedelmét, hobbiját, vásárlási szokásait!

Ez a módszer főleg akkor jön jól, ha most induló vállalkozásod van, és még nincsenek ügyfeleid, ebből fakadóan nincsen még célcsoportod, tehát most tűpontosan meghatározhatod, hogy neked milyen az ideális vásárló.

Alakítsd ki az üzeneted

Marketing üzeneteidnek a célcsoportod igényein kell alapulnia, ezért az alábbiakban felsorolt két dologra különösen ügyelj:

  • Szóhasználat: a célcsoportod számára könnyen érthető szavakat használj! Ne használj idegen szavakat, szakszavakat, amelyeket csak te értesz, mivel az adott téma szakértője vagy! Nyugodtan beszélj/írjál konyhanyelven!
  • Hangnem: használj olyan hangnemet, amely a célcsoportodra jellemző, lehetőleg szórakoztató, lelkesítő stílusban! 

Példák célcsoportokra:

Gyerekeknek: játékok, gyerekruhák
Sportolóknak: edzőcipők, sportruházat, edzőeszközök Fiatal felnőtteknek: telefonok, kiegészítők, divatcikkek Időseknek: gyógyszerek, egészségügyi eszközök
Autósoknak: autóalkatrészek, autószerelési eszközök Utazóknak: utazási irodák, repülőjegyek, utazási felszerelések Környezetbarátoknak: újrahasznosított termékek, zöld energiával működő eszközök, környezetbarát tisztítószerek
Szépségápolási rajongóknak: bőrápolási termékek, hajápolási termékek, sminktermékek

Szegmentálás

Na jó, de mi az a szegmentálás? – teszed fel a kérdést magadban teljesen jogosan.

A célcsoporton belüli további szűkítést nevezzük szegmentálásnak

Különböző szempontok alapján tudod szegmentálni a célcsoportodat, ahogy a következőkben mutatom is:

  • Demográfiai jellemzők: életkor, nem, családi állapot, jövedelem
  • Érdeklődési területek: hobbi, sport, művészet, utazás
  • Életmód: életstílus, fogyasztási szokások, szabadidős tevékenységek
  • Pszichográfiai jellemzők: attitűdök, értékek, érdeklődési körök
  • Geográfia: régió, város, ország.

Példák

A sportolók célcsoportja további szegmentáció után:

Futók: futócipők, futóruházat, futókövek
Fitnesz rajongók: súlyemelő eszközök, fitneszruházat, edzéstervek
Kerékpárosok: kerékpárok, biciklis eszközök, védőfelszerelések

Az autósok célcsoportja szegmentálás után:

Tuning rajongók: sportkipufogók, alufelni, teljesítménynövelő szerek
Új autó vásárlók: új autók, garanciális szolgáltatások, hitellehetőségek
Használt autó vásárlók: használt autók, hitellehetőségek, szervizszolgáltatások
Off-road rajongók: terepjárók, terepfelszerelések, sárvédők
Öko-barát autósok: elektromos autók, hibrid autók, környezetbarát üzemanyagok

Összegzés - Hogyan találd meg a tökéletes célcsoportod?

Ma lépésről-lépésre végigvettük, hogyan határozhatod meg legtökéletesebben a célcsoportodat, vagyis:

  1. Termék/szolgáltatás jellemzőinek meghatározása
  2. Piackutatás
  3. Célcsoport megismerése
  4. Avatar felállítása
  5. Üzenet kialakítása
  6. Interakció a célcsoporttal
  7. Szegmentálás
Minél pontosabban határozod meg a célcsoportodat, annál jobban tisztában leszel azzal, hogyan és hol érheted el az ideális ügyfeleidet.
 

Azok az emberek, akiket kihagysz a szegmentáció során, nem vesznek részt a célzott marketingben, de ettől még vásárolhatnak Nálad, egyszerűen csak nem ők állnak a marketingstratégiád középpontjában. 

Nem célozhatsz meg mindenkit, de eladhatsz mindenkinek.

A célcsoport meghatározásnak kutatáson kell alapulnia, nem pedig megérzésen. Azokra az emberekre kell fókuszálnod, akik a legnagyobb valószínáséggel vásárolni akarnak Tőled.

Te már tudod kik lesznek a célcsoportod tagjai? Ha még nem, akkor ideje, hogy neki láss a munkának

Hajrá, mindent bele! Célcsoporta fel

Facebook
Pinterest
Twitter
LinkedIn

További segítségre van szükséged?

Vedd igénybe ingyenes  konzultációmat!

Varga Irén

Varga Irén

20 évnyi vállalkozói és marketing tapasztalatommal segítek kezdő vállalkozóknak a sikeres üzletépítésben. Köszönöm, hogy nálam jártál, remélem hasznosnak találtad a bejegyzésem. Vállalkozásra fel!

Szívesen benéznél a jövőben is a kulisszák mögé?

Mert én szívesen osztok meg veled további vállalkozással és marketinggel kapcsolatos titkokat, ha az alábbiakban ezt jelzed.

A Küldés gombra való kattintással elfogadom az Adatvédelmi Tájékoztatót.